Chicago, Lion King backstage & Thanksgiving dinner - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Shari Meuser - WaarBenJij.nu Chicago, Lion King backstage & Thanksgiving dinner - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Shari Meuser - WaarBenJij.nu

Chicago, Lion King backstage & Thanksgiving dinner

Door: Shari

Blijf op de hoogte en volg Shari

23 November 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Maandagochtend zijn we rond 08.30 uur gaan ontbijten en erna ben ik terug naar mijn kamer gegaan aangezien ik pas om 10.00 uur les had. Ik had ’s ochtends weer twee General English lessen. We hebben weer verder gewerkt aan de unit ‘Urban issues’. Deze keer waren het grammatica-, lees- en luisteroefeningen. Na de les ben ik richting mijn kamer gegaan en heb een soepje gemaakt en gegeten. ’s Middags had ik weer New York History, waar we zowel het Empire State building als het Chrysler building behandeld hebben. Totdat de Twin Towers gebouwd werden, was het Empire State building het hoogste gebouw ter wereld. Het gebouw opende gelijktijdig met het begin van de Great Depression, waardoor slechts weinig kantoorruimte verhuurd werd. In 1945 crashte een vliegtuig in het Empire State building, maar gelukkig kon de brand binnen 40 minuten geblust worden en bleef het gebouw overeind. Het Chrysler building was slechts 11 maanden het hoogste gebouw ter wereld, totdat de bouw van het Empire State building voltooid was. Het gebouw wordt als een meesterwerk van Art Deco architectuur gezien en is gekozen als een van de mooiste gebouwen in New York City. Vervolgens hebben we nog de verschillende sporten in New York behandeld. De belangrijkste sporten zijn Baseball (Yankees & Mets), American Football (Giants & Jets), IJshockey (Rangers) & Basketball (Knicks & Liberty (vrouwen)). Daarnaast is er jaarlijks de New York City Marathon en wordt er één van de vier tennis grand slams (U.S. Open) gespeeld.
Aan het eind van de les zijn we richting Lugari Hall gelopen en zijn daar nog even op internet geweest. Rond 18.30 uur zijn we gaan eten en vervolgens hebben Svetlana, Julie en ik besloten om in Rita Hall mee te doen aan Conversation with Native Americans. Eens in de maand komen een aantal inwoners van Westchester county naar EF om met de studenten te praten over allerlei verschillende onderwerpen. We hebben het onder andere gehad over muziek, gezondheidszorg, favoriete feestdagen / thanksgiving & kerstmis en onze ervaringen in de USA. Het was heel leuk en gezellig en aan het eind van de avond werden we door deze native Americans uitgenodigd voor een Pre-thanksgiving dinner komende zondag (22 november). Het zal gewoon op de campus plaatsvinden, maar de natives zullen het eten bereiden.

Dinsdag hadden we afgesproken om rond 09.00 uur te gaan ontbijten zodat we erna (10.00 uur) meteen richting onze les konden. Om 10.00 uur had ik weer een dubbele les General English. We hebben elk ons eigen essay moeten voorlezen en vervolgens moeten bespreken. Tijdens het tweede lesuur zijn we aan de volgende unit (Utopia) begonnen. Na de les hebben we gelunched en vervolgens zijn we weer terug gegaan naar Lugari Hall. Ik ben nog even op internet geweest en daarna was het tijd om richting Manhattan te gaan. Svetlana en ik hadden besloten dat we wilden gaan schaatsen bij Rockefeller Center. Toen we daar aankwamen was de Ice Rink helaas gesloten omdat ze al alles aan het voorbereiden zijn voor de ‘lightning’ van de beroemde kerstboom. Toen hebben we besloten om te kijken of we nog kaarten konden krijgen voor de broadwayshow Chicago. We hadden geluk en kregen ook nog mooie plaatsen van de man die ons hielp. Vervolgens hebben we Vero gebeld en gezegd dat we met haar meegingen naar Chicago. Vero had namelijk al tickets voor deze show. Svetlana en ik zijn nog even naar Times Square gegaan om foto’s te maken en we hadden afgesproken om Vero daar te treffen. Vervolgens zijn we gaan eten bij een BBQ-restaurant vlak bij Times Square. Na het eten zijn we richting het theater gelopen om de show te gaan bekijken. De show was echt geweldig en ik ben blij dat ik Chicago gezien heb. Na afloop werd het tijd dat we de trein richting Tarrytown namen en zijn we naar Grand Central gelopen.

Woensdag had ik in de ochtend al vroeg les, dus moesten we om 08.00 uur gaan ontbijten. Vervolgens had ik weer General English. We hebben weer gewerkt aan de unit Utopia.
Na deze les hadden we iLab. Daar heb ik weer mijn eigen programma gevolgd. In de middag zijn we gaan lunchen en erna hadden we New York History. We hebben een film over de geschiedenis van Broadway gezien, wat ik ook heel interessant vond. Verder hebben we nog over Queens en Brooklyn gepraat. Svetlana en ik hebben ’s avonds gegeten in Rita Hall en vervolgens zijn we nog even naar de lounge gegaan.

Donderdag had ik pas in de middag les, dus zijn we om 09.00 uur gaan ontbijten. Daarna ben ik nog even op internet geweest en heb ik mijn kamer een beetje opgeruimd. De Lecture ging deze keer over Thanksgiving. Eerst werd er over de geschiedenis verteld. Een aantal mensen wilde naar New York omdat ze in Europa niet meer hun eigen geloof konden praktiseren. Ze kwamen echter aan land ten noorden van NY in wat nu de staat Massachusetts is. De plaats waar ze aan land kwamen noemden ze Plymouth, naar daar waar ze Europa verlaten hadden. Op het schip hadden ze dieren en zaden aan boord zodat ze in hun nieuwe thuisland konden overleven. Door de native Americans (indianen) werd hun geleerd om via een bepaalde manier landbouw toe te passen. Deze manier wordt de ‘Three Sisters’ genoemd. Eerst moet je maïszaden planten. Als de maïs begint te groeien ga je op dezelfde plek bonen planten. Deze groeien dan in de schaduw van de bladeren van de maïs. Als laatste plant je pompoenzaden op dezelfde plek.
Tijdens de Civil War (1863) vond de president dat er een nationale feestdag nodig was. Hij besloot om op de laatste donderdag in november deze feestdag te laten plaatsvinden: Thanksgiving. Tijdens deze dag worden in de USA ongeveer 46 miljoen turkeys gegeten en het favoriete dessert is pumpkin pie.
De beroemde Thanksgiving Parade van Macy*s vindt sinds 1924 elk jaar plaats. Deze parade is bedoeld om het begin van het kerstseizoen aan te geven. De dag erna, Black Friday, staat bekend als de dag waarop kerst shopping begint. De winkels gaan om middernacht of om 5 uur ’s ochtends open en vaak wordt pas vanaf die dag zoveel omzet gedraaid dat de winkels uit de rode cijfers komen (vandaar black Friday).
Meteen erna had ik mijn laatste les Slang. Deze keer hebben we uitdrukkingen met betrekking tot het geheugen behandeld en vervolgens een aflevering van ‘How I met your mother’ gekeken. We moesten weer alle slang opschrijven en bespreken.
’s Avonds hadden we een afscheidsfeestje omdat Fumiko op vrijdag weer terug ging naar Japan. Eerst zijn we met een aantal meiden gaan uiteten bij de Griek in Tarrytown (we hebben buiten op het terras gegeten). Vervolgens zijn we nog naar een bar gegaan (Setback Inn). In de nacht kwamen we thuis en hebben we definitief afscheid van Fumiko genomen.

Op vrijdagochtend had ik om 08.30 uur alweer les, dus de wekker ging, naar mijn mening, veel te vroeg af. Om 08.00 uur hadden we afgesproken om te gaan ontbijten met dezelfde groep van de avond ervoor, maar uiteindelijk waren alleen Svetlana en ik opgestaan. Vervolgens zijn we naar onze les gegaan. Ik had weer een blokuur General English en we hadden weer een vervanger, onze lerares die ook Slang geeft. Eerst hebben we weer een lecture van Harvard gevolgd. Deze keer ging het over Kant, maar het was veel diepgaander als tijdens het blok in Maastricht. We hebben er heel lang over gediscussieerd en was de les voorbij voordat we er erg in hadden. Vervolgens had ik weer iLab, waar ik weer een unit heb afgesloten.
In de middag hadden we lunch met alle meiden en vervolgens zijn we naar onze kamers gegaan en heb ik even op bed gelegen. Uiteindelijk ben ik nog even gaan skypen en heb ik het nieuws over de brand gehoord. Dat was wel even schrikken maar gelukkig was iedereen er goed aan toe.
Aan het begin van de avond hebben we de trein richting Manhattan genomen om naar het theater te gaan waar de Lion King wordt opgevoerd. Onze lerares van New York History had geregeld met een vriend van haar die daar werkt dat we daar backstage mochten. Om 19.00 uur, slechts een uur voordat de voorstelling begon, hadden wij (Josje, Lauriane, Svetlana, Vero en ik) een afspraak met Ron. Hij heeft ons rondgeleid en van alles verteld over de musical zelf en hoe alles in zijn werk gaat. Het was echt super om gezien te hebben. Vervolgens zijn Josje, Lauriane, Vero en ik bij de McDonalds op Times Square gaan eten. Hierna hebben we de trein terug naar Tarrytown genomen en ben ik nog even op internet geweest, waarna het tijd was om richting bed te gaan.

Op zaterdag heb ik lekker uitgeslapen en vervolgens ben ik gaan brunchen. Toen ik terug kwam van de brunch ben ik nog op internet geweest en heb ik even geskyped. Daarna ben ik naar een Mall (Palisades Center) geweest en heb daar gewinkeld en wat gegeten bij Wendy’s. Uiteindelijk heb ik de bus terug genomen en ben ik nog even richting de supermarkt gelopen om sparkling water te kopen. Terug op de campus heb ik nog een aantal series op mijn laptop gekeken die ik gemist had.

Zondag heb ik weer uitgeslapen en vervolgens ben ik met Ayami (Japan) en Satoko (Japan) gaan brunchen. Toen ik weer terug was op mijn kamer ben ik begonnen om alvast een deel van mijn kleding in te pakken en ik mijn koffers te leggen, zodat ik dat niet allemaal komende vrijdag hoef te doen. Daarna heb ik geskyped en lekker rustig aan gedaan.
Om 18.00 uur was het Thanksgiving dinner waarvoor ik was uitgenodigd. Samen met Svetlana ben ik naar Rita Hall gegaan, waar we in een speciale ruimte ontvangen werden. Aan tafel zaten we samen met drie native Americans: Amy, Lauren & Rachel. De native Americans hadden het diner bereid. Er was een buffet met salade (sla, komkommer, tomaat, wortel), miniatuurbroodjes, boter, cranberry sauce, turkey, gravy/stuffing, mashed potatoes, mashed cheese potatoes, green beans & iets dat was gemaakt van brood. Als dessert was er pumpkin pie, Apple pie & chocolate cake. Dit alles is typisch voor een traditioneel Amerikaans Thanksgiving dinner. Het was lekker en heel gezellig met iedereen.

  • 23 November 2009 - 15:37

    Sigi:

    Beste wereldreiziger,
    Ik lees al je leuke verhalen en wat daarin opvalt is dat je vaak lekkere dingen eet. Heb je wel nog genoeg tijd om te ontspannen?:D

    Ik moet bekennen dat ik de verhalen erg leuk vindt geschreven. En dat ik zin heb om naar the states te komen om een pumpkin pie of een wedstrijd van de knicks te zien.

    Veel plezier nog. Ben benieuwd naar je volgend verhaaltje...

  • 24 November 2009 - 20:36

    Michelle:

    Lieve Shari,

    Ik krijg honger als ik je verhalen lees en dat om half 10 'savonds. Maar ik vind het wel echt leuk om lezen hoor!
    Volgens mij geniet je enorm van je trip in the USA, daar ben ik echt blij om.
    Nog een paar dagen en dan vertrek je alweer naar je volgende bestemming! Hawaii, heerlijk lijkt me dat!

    Veel plezier nog en schrijf maar snel weer een nieuw verhaaltje! :D

    Liefs, Michelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

New York & Hawaii

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2010

Hula, Hawai'i State Capitol & Iolani palace

19 Januari 2010

C2, Koko Head & Surfin'

11 Januari 2010

Beach, beach, beach

04 Januari 2010

Kauai, Maui, Oahu & Hau'oli Makahiki Hou

29 December 2009

Oahu & Big Island
Shari

Actief sinds 13 Sept. 2009
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 12523

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2009 - 01 Februari 2010

New York & Hawaii

Landen bezocht: