Oahu & Big Island - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Shari Meuser - WaarBenJij.nu Oahu & Big Island - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Shari Meuser - WaarBenJij.nu

Oahu & Big Island

Door: Shari

Blijf op de hoogte en volg Shari

29 December 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Maandag begon officieel mijn vakantie. Na een uitgebreid ontbijt ‘s ochtends zijn we naar Waikiki beach gegaan. Hier hebben we lekker gerelaxed en rond kwart voor twee zijn we weer terug naar het hotel gegaan. ‘s Middags heb ik mijn ouders mijn suite in de residentie laten zien. En heb ik een aantal dingen die mijn ouders voor me hadden mee gebracht op mijn kamer gezet. Aan het eind van de middag zijn we gaan winkelen in Waikiki. Er is een grote straat, Kalakaua Avenue, waar een aantal winkels en shopping centers aan liggen. In de avond zijn we bij onze favoriete Chinees gaan eten, waar je heerlijke orange chicken krijgt. Na het eten zijn we weer verder gaan shoppen aangezien de winkels hier iedere dag tot 23.00 uur open zijn.

Voor dinsdag hadden we een Mustang cabrio gehuurd om rond het eiland te rijden. ‘s Ochtends zijn we direct na het ontbijt vertrokken en richting het noorden gereden. Onderweg zijn we bij de Dole plantation (ananas) gestopt om ananas-ijs met verse ananas te eten. Vervolgens zijn we naar Halei’wa gereden waar een surfwedstrijd was. Hier hebben we een tijdje gekeken en daarna zijn we naar Waimea beach gegaan. Daar was het echter enorm druk, en hebben we besloten door te rijden naar de beach waar de Pipeline Master wedstrijden gehouden worden. Bij deze wedstrijd moeten de surfers surfen door de ‘tunnel’ die de golf maakt. De week ervoor was heeft deze wedstrijd plaatsgevonden, maar de golven waren nog steeds enorm. Via de oostkust zijn we naar het zuiden gereden en hebben we een stop gemaakt bij de ranch waar de Jurassic Park films zijn opgenomen. Daarna zijn we richting het zuidelijkste punt van Oahu gereden en hebben we onder andere de plaats waar president Obama nu verblijft aangedaan. Verder hebben we nog wat beaches gezien voordat we weer terug in Waikiki waren.

Op woensdag ben ik in de ochtend richting mijn kamer gegaan om de was op te halen, zodat ik in de middag in het hotel de was zou kunnen doen. Dit heb ik ook gedaan en verder heb ik lekker in de zon aan het zwembad gelegen. In de avond zijn we weer in Waikiki gaan eten en hebben we nog even door Waikiki gelopen.

Donderdagochtend zijn we na het ontbijt met de bus richting Pearl Harbor gegaan. De busrit duurde alleen iets langer dan verwacht en aan het begin van de middag kwamen we aan bij het USS Arizona Memorial. Daar kwamen we erachter dat er maar een beperkt aantal kaarten beschikbaar waren. Deze kaarten worden uitgegeven volgens het principe wie het eerst komt, die het eerst maalt, en helaas visten we achter het net.
Hierdoor konden we niet naar het Memorial dat boven de gezonken USS Arizona gebouwd was (hier was ik al met school geweest) maar de rest van de dingen die je er kon bezichtigen waren wel toegankelijk. Nadat we alles gezien hadden zijn we met de bus terug gegaan richting Waikiki. Bij het Ala Moana Center zijn we uitgestapt en vanuit hier zijn we via het strand terug gelopen naar Waikiki. Eenmaal terug in Waikiki zijn we bij Luxury Row nog even gaan shoppen en vervolgens zijn we naar het hotel gelopen. In de avond had ik een tafel gereserveerd in een van de restaurants van het hotel voor een kerstdiner. Na het diner, wat heerlijk gesmaakt had, was het tijd om de cadeaus uit te pakken.

Op vrijdag zijn we aan het eind van de ochtend naar mijn kamer gegaan om de gewassen was terug te brengen en enkele aankopen op mijn kamer achter te laten zodat we deze niet hoefden mee te nemen naar de andere eilanden. De rest van de middag hebben we lekker rustig aan gedaan en in de avond zijn we in het Top of Waikiki restaurant gaan dineren. Dit is een restaurant op de 20e (bovenste) verdieping van een gebouw dat ronddraait, en waardoor je een geweldig uitzicht op heel Waikiki hebt.

Zaterdag 26 december vertrokken we vroeg in de ochtend al naar HNL airport voor onze vlucht naar Hawai’i. Hawai’i is zowel de naam voor de staat als voor het grootste eiland. Om verwarring te voorkomen wordt Hawai’i ook wel Big Island genoemd. De bijnaam voor Big Island is the Orchid Isle omdat er heel veel orchideeen gekweekt worden. Captain James Cook was de eerste ondekkingsreiziger die Big Island bereikte. De bevolking dacht dat hij een god was en gaven hem voedsel en drank, waardevolle spullen en vrouwen. Toen Captain Cook uiteindelijk weer wilde vertrekken kwam de bevolking erachter dat hij geen god was toen zijn schip kapot bleek te zijn. Uit woede hebben ze hem toen gedood.
Kamehameha I was de koning van Big Island. Hij ging in gevecht met de andere eilanden die nu tot de staat Hawaii behoren en versloeg de plaatselijke heersers, waarna hij de eilanden verenigde.
Rond 10.00 uur landde het vliegtuig op Kona airport, een van twee luchthavens op Big Island. Ook dit vliegveld is een open vliegveld, met slechts enkele afdaken voor de gates, security en de band voor de koffers. Nadat we onze koffers hadden, zijn we de cabrio gaan ophalen en naar het hotel gereden. Hier hebben we ingechecked en daarna zijn we naar de north shore gereden. Onderweg hebben we verschillende stops gemaakt bij uitzichtspunten en hebben we het originele standbeeld van Kamehameha I gezien. Vervolgens zijn we terug naar het hotel gereden en zijn we gaan eten. In de avond zijn we nog even door het winkelcentrum tegenover het hotel gelopen.

Zondagochtend hebben we eerst ontbeten in het restaurant van het hotel. Het ontbijt vond plaats op het terras, wat een leuke ervaring was midden in de ‘winter’. Hierna zijn we richting het zuiden van Big Island gereden om Volcanoes NP te bezoeken. Aangezien Hawai’i bestaat uit vulkaaneilanden was het iets wat je gezien moest hebben. Big Island is het enige eiland waar nog actieve vulkanen zijn. Toen we bij de ingang van het park aan kwamen werd aangegeven dat de vulkaan giftige gassen uitstootte, waardoor een deel van het park was afgesloten. Een groot deel hebben we toch kunnen zien en het was behoorlijk indrukwekkend. We kwamen relatief dicht bij de krater die het meest actief was. De seismograaf sloeg behoorlijk uit, wat kan duiden op een vulkaanuitbraak in de nabije toekomst.
Nadat we het park weer verlaten hadden zijn we richting Hilo, de hoodstad van Big Island, gereden. Vervolgens hebben we de Akaka Falls (watervallen) bezocht en daarna zijn we via de noord kust weer terug naar Waikoloa gereden.

Maandag was onze laatste dag op Big Island. Na het ontbijt zijn we bij het zwembad gaan liggen en aan het eind van de middag hebben we ons klaar gemaakt voor het vertrek naar het volgende eiland, Kauai.

• 30 December 2009 - 20:07

Nadine:

Wat leuk om te horen hoe je kerst viert, in het mooie weer. Klinkt allemaal weer geweldig. Ook leuk dat je ons altijd weer wat nieuwtjes en weetjes van de plaats verteld.

Geniet nog van de mooie vakantie, alvorens je weer moet gaan ''studeren''.

Een goede jaarwisseling, ofwel een jouwe roetsch.

Groetjes Nadine

• 31 December 2009 - 17:55

Carola:

Lieve schat zo te lezen hebben jullie het reuze naar jullie zin geniet er maar van want pa en ma gaan zo weer naar huis.
    Wij wensen jullie vanuit het mistige en koude nederland dan ook een fijne jaarwisseling vele groetjes van de KORTISJES