Laatste week NY: Certificate, afscheid & parade - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Shari Meuser - WaarBenJij.nu Laatste week NY: Certificate, afscheid & parade - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Shari Meuser - WaarBenJij.nu

Laatste week NY: Certificate, afscheid & parade

Door: Shari

Blijf op de hoogte en volg Shari

28 November 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Maandagochtend hebben we om 08.30 uur ontbeten en vervolgens heb ik mijn transfer naar de luchthaven voor komende zaterdag (28 november) geregeld. Aangezien er met mijn transfer richting de campus van alles was misgegaan gaat EF de kosten voor de transfer betalen. Zaterdagochtend word ik ’s ochtends om 10.15 uur bij Lugari Hall opgehaald. De planning is om ongeveer een uur later bij de luchthaven aan te komen. Er wordt komend weekend een grote drukte verwacht in verband met Thanksgiving. Iedere familie komt dan bij elkaar om Thanksgiving te vieren.
Om 10.00 uur had ik weer een dubbele les General English. We hebben weer verschillende oefeningen gedaan uit het boek en aan het eind van de les hadden we boek B uit. Na de les, om 12.50 uur zijn we gaan lunchen met de hele groep en vervolgens hebben we in Rita Hall gezeten totdat het tijd was om naar de les te gaan. Om 14.20 uur had ik mijn SPIN New York History. De les ging deze keer over verschillende bekende hotels in NYC. Het Plaza hotel ligt aan 5th ave en direct aan Central Park. Toen het hotel opende kostte een overnachting in een kamer slechts $2.50, maar tegenwoordig kost een overnachting in dezelfde kamer $3750.00. In 1943 kocht Conrad Hilton het Plaza voor $7.4 miljoen en in 1988, het jaar dat het een National Historic Landmark werd, heeft Donald Trump $407.5 miljoen ervoor betaald. Uiteindelijk is het verkocht aan een Saudische prins, die het in 2005 sloot voor renovatie. Het Plaza heropende in maart 2008, met 282 hotelkamers en 152 privé appartementen. Een van deze appartementen is verkocht voor $50 miljoen.
Het tweede hotel is het Waldorf-Astoria Hotel, dat bestaat uit twee gebouwen. Het hotel heeft een eigen perron dat deel uitmaakt van Grand Central Terminal. De twee gebouwen die nu één hotel vormen waren in het begin twee aparte hotels (vanwege een ruzie in de familie). Het eerste gebouw (Waldorf Hotel) dat opende in 1893, werd gebouwd door William Waldorf Astor en was 13 etages hoog. Zijn neef, John Jacob Astor IV bouwde het Astoria Hotel in 1897 dat 4 etages hoger was. Uiteindelijk werden deze hotels het Waldorf-Astoria. Dit was tevens het eerste hotel waar vrouwen alleen konden inchecken.
Gedurende de rest van de les hebben we een play gelezen over een meisje (Mimsey) uit een Joodse familie die ging trouwen in het Plaza Hotel.
Na de les zijn we allemaal even gaan internetten en op de gebruikelijke tijd zijn we weer gaan eten. Het eten begint toch echt te vervelen en ik ben blij dat ik in Hawaii zelf kan koken. In de avond hebben we nog wat gekletst en een serie gekeken.

Op dinsdag zijn we rond 09.00 uur naar het ontbijt gegaan en vervolgens meteen door naar de les van 10.00 uur. Dit was voor mij weer een dubbel uur General English. We zijn aan een nieuw boek begonnen en het nieuwe hoofdstuk gaat over technologie. Aan het eind van het tweede uur hebben we nog even ‘Who am I’ (wie ben ik?) gespeeld met de klas, wat natuurlijk hilarisch was.
In de middag zijn we met de hele groep gaan lunchen, waarna het tijd werd om naar onze lecture te gaan. Deze week was de lecture voor alle levels tegelijk en zaten we in een enorme collegezaal, het Spellman Auditorium. Er was een presentatie door de studenten van level 6 die het hele jaar blijven. Ze hadden en parodie gemaakt op het promotiefilmpje van EF NY.
Na de lecture zijn we in Rita Hall gaan ‘ping-pongen’ en erna was het alweer tijd voor dinner. Deze keer hadden we weer dinner met een groot deel van de groep. Erna zijn we terug gegaan naar Lugari Hall. Daar ben ik nog op internet en skype geweest.

Woensdag was mijn laatste lesdag. Na het ontbijt om 08.00 uur had ik om 08.30 uur mijn laatste les General English. Omdat het mijn laatste lesdag was had onze leraar Roger donuts gekocht en meegenomen. Vervolgens hebben we weer een Harvard lecture gekeken. Deze keer ging het om liegen en misleiden. Na de gebruikelijke discussie hebben we nog even gepraat en Roger heeft contact opgenomen met een vriend van hem in Hawaii, die ik waarschijnlijk ga bezoeken en hij zal mij gaan rondleiden.
Na mijn General English les had ik mijn laatste iLab. Dat was weer zoals gebruikelijk dus er valt weinig over te melden. Erna ben ik even de was gaan doen samen met Clara. Vervolgens zijn we gaan lunchen en toen was het tijd om naar New York History te gaan. We hebben natuurlijk eerst de geschiedenis van de Macy*s Thanksgiving Day Parade behandeld. De eerste editie vond plaats in 1924 en heette toen de Macy*s Christmas Parade. Werknemers, bands en dieren (uit Central Park Zoo) liepen vanuit Harlem (145th st) naar Macy*s (34th st) De Kerstman is altijd het eind van de parade. In 1927 werden de dieren vervangen door mega balloons, gemaakt van rubber. Alleen gedurende 1942 – 1944 was er geen parade omdat rubber nodig was voor de oorlog. In 1948 werd de parade voor het eerst op tv uitgezonden. Vervolgens hebben we het over de kerstboom bij Rockefeller Center gehad. De boom is normaal gesproken een Norway Spruce en tussen 23 en 27 meter. Sinds 1931 wordt er elk jaar een boom geplaatst. Met een helikopter wordt elk jaar in de verschillende noordelijke staten van de VS en zelfs in Canada gezocht naar een geschikte boom. De boom wordt geplaatst in november, waarna er 30.000 lichtjes in gehangen worden. De Swarovski ster, die als piek dient, heeft een diameter van 3 meter en weegt bijna 250 kg.
Tot slot hebben we nog de Museum Mile behandeld. De Museum Mile is een deel van 5th ave (82nd – 104th st) waar de meeste kunst ter wereld binnen iets meer dan een mile geëxposeerd is. Er zijn 10 verschillende musea, waarvan het Metropolitan Museum of Art en het Solomon R. Guggenheim Museum de meest bekende zijn. Het Met bezit veel klassiek antiek, Egyptische kunst en schilderijen en sculpturen van bijna alle bekende Europeese meesters. De permanente collectie bestaat uit meer dan 2 miljoen werken.
Het gebouw waarin het Guggenheim huist is ontworpen door Frank Lloyd Wright en is zeer bekend door de aparte vormgeving. Guggenheim begon met het verzamelen van werken bij zogenaamde nonobjective artists in 1929 en stelde deze thuis ten toon. Uiteindelijk groeide de collectie zo snel dat er een ruimte gehuurd moest worden. Toen is ook het idee ontstaan voor het Guggenheim Museum zoals het vandaag te vinden is aan de Museum Mile.
Om vijf uit was het tijd om mijn certificaat in ontvangst te nemen. Mijn cijfers varieerden van A- tot A+ (in de VS krijg je letters, A+ t/m F, in plaats van cijfers, waarbij F staat voor fail en je het dus niet gehaald hebt) en mijn participatie van Very Good tot Excellent.
Iets na vijf uur zijn we vanaf de campus vertrokken om richting Manhattan te gaan voor een afscheidsdiner. Aangezien het vanaf morgen (donderdag) al weekend is in verband met Thanksgiving, was dit de beste optie. Toch was het nog lastig te regelen aangezien al heel veel mensen vertrokken naar vrienden, kennissen of familie die in de VS wonen. Het was super druk in Manhattan en we hadden besloten om naar de Irish Pub te gaan. Niet iedereen was 21 of ouder en de voorgaande keren werd er niet om ID gevraagd, dus zou iedereen wat kunnen drinken. Het was heel gezellig en ik heb een kaart gekregen met van iedereen een persoonlijke boodschap. Komende tijd heb ik heel wat mensen te bezoeken all over the world.

Donderdag was het dan zover: Thanksgiving! Om 05.30 uur ging de wekker al, aangezien we rond 06.40 uur de trein richting Manhattan moesten hebben. We zijn naar de Macy*s Thanksgiving Day Parade gegaan die om 09.00 uur begon. Maar wanneer je echt iets wilde zien, moest je minimaal 2 uur van te voren langs de route gaan staan. Toen we op het station in Tarrytown aankwamen was het al enorm druk. Het veel gezinnen en families gingen ook naar Manhattan om de parade te bekijken. Eenmaal op Grand Central aangekomen zijn Vero en ik de rest uit het oog verloren (het was gewoon te druk) en zijn we via Rockefeller Center naar 7th ave gelopen. Ergens tussen 50th & 51st vonden we een plekje vrij vooraan en daar zijn we blijven staan. Tussen 09.20 en 09.30 uur kwam de parade aan bij de plek waar wij stonden. Uiteindelijk zouden gedurende twee uur groepen en mega balloons langskomen. Het was super om te zien en als laatste kwam Santa (de Kerstman) in zijn slede. Hiermee werd officieel de start van het kerstseizoen in de VS ingeluid. Hierna hebben we nog even rondgelopen omdat het te druk was om richting Grand Central terug te gaan. Na een tijdje zijn we dan toch op weg gegaan om de trein te nemen. Zelfs toen was het nog zo druk dat Grand Central gewoon één grote chaos was.
Eenmaal terug op de campus ben ik even gaan bijslapen en vervolgens was het tijd voor ons thanksgiving dinner. Er is constant American Football op tv (vandaag is de afsluiting van college football). Daarnaast worden de belangrijkste football wedstrijden (de grootste concurrenten spelen tegen elkaar) uit de NFL gespeeld.

Mijn laatste dag in Tarrytown, NY was vandaag, vrijdag. In de ochtend ben ik begonnen om al mijn spullen bij elkaar te zoeken, zodat ik na het ontbijt zou kunnen gaan inpakken. Omdat Black Friday ook als een holiday geldt, was er vanaf 11.00 uur een brunch. Na de brunch ben ik nog even richting het centrum gelopen om mijn lege flessen in te leveren, nieuw beltegoed en nog iets als ontbijt voor zaterdag te kopen. Terug op de kamer ben ik definitief begonnen met inpakken. Het was nogal veel werk, maar uiteindelijk is het gelukt en zit alles in de koffers. Toen ik klaar was met inpakken was het al tijd om naar dinner te gaan. Nu ben ik nog even op internet en ik ga zometeen nog even wat tv kijken.
Morgen is het dan zover, ik vertrek naar Honolulu, Hawaii.


  • 28 November 2009 - 12:03

    Carola:

    nou ik heb begrepen dat je eerste gedeelte van de reis een succes was,goede reis naar honolulu en ook veel plezier daar tot schrijvens.

  • 01 December 2009 - 10:15

    Nadine:

    Ohhh dat gaat wel super snel zeg. Nu al richting hawai. Ik ben nu extra jalours. Die parade was trouwens op het nieuws, maar ik heb jou niet zien staan, haha. Klinkt allemaal erg leuk. Ik leer zelfs wat van al je berichtjes!!!

    grtzzzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

New York & Hawaii

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2010

Hula, Hawai'i State Capitol & Iolani palace

19 Januari 2010

C2, Koko Head & Surfin'

11 Januari 2010

Beach, beach, beach

04 Januari 2010

Kauai, Maui, Oahu & Hau'oli Makahiki Hou

29 December 2009

Oahu & Big Island
Shari

Actief sinds 13 Sept. 2009
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 12497

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2009 - 01 Februari 2010

New York & Hawaii

Landen bezocht: